Як дитячі малюнки допомагають розкрити емоційний світ дитини: поради для батьків і психологів
Хтось любить малюнок сім’ї, хтось- неіснуюче тварина, хтось- автопортрети дитини. Ніколи не варто робити висновки лише по одному малюнку, завжди потрібно розмовляти з дитиною, щоб зрозуміти, що він мав на увазі. Плюс треба добре володіти інформацією про сім’ю дитини, про відносини всередині неї і тоді зіставивши всі фактори, фахівець зможе скласти повну картину про дитину.
Безумовно, є загальні закономірності в дитячому малюнку, які можуть свідчити про наявність тієї або іншої особливості. Саме про ці закономірності піде мова в статті.
Як інтерпретувати результати, на що звертати увагу в першу чергу
- Положення малюнка на аркуші. Якщо дитина малює маленькі фігури в нижній частині аркуша, або в нижньому куті сторінки, можливо, він відчуває себе пригнічено, не впевнений у собі, затиснутий. Сприятливим вважається малюнок в центрі листа, з рівномірним розподілом по всій площі.
- Нахил більше 95 градусів, подвійні та/або переривчасті лінії, неприєднані лінії, тремтіння («тремтячі лінії») можуть свідчити про необхідність пройти обстеження у дитячого нейропсихолога.
- Відповідність малюнка віковим нормам. Тут важливо, чи всі частини обличчя, тіла дитина намалював. Якщо ні, необхідно зрозуміти, з чим пов’язана їх пропуск: або з певними страхами, конфліктами, або з відставанням дитини у розвитку. Іноді діти «забуває» намалювати кисті рук або рот, це може бути ознакою нестачі в тактильних відчуттях і спілкуванні. У цьому випадку мамам рекомендується більше обіймати дитину, цілувати його і розмовляти з ним.
- Сюжет малюнка. Часто діти малюють не просто себе, а себе, наприклад, танцюючих, рисующим, що займаються іншою діяльністю. Наявність додаткових деталей, які немов прикрашають дитини, говорить про його позитивному відношенні до самого себе. Якщо дитина малює себе в русі, значить, він активно і творчо сприймає навколишню дійсність.
- Характер ліній: товщина, уривчастість, закреслення, перемальовування. Прийнято вважати, чим жирніше лінії, тим більше в дитині енергії, напору, експресії. Якщо ж лінії бліді, постійно перериваються, то дитині не вистачає впевненості в собі та своїх силах, він може бути надто обережний. Якщо в малюнку багато перемальовок, але якість малюнка не поліпшується, то швидше за все дитина тривожний і перебуває у стані внутрішнього конфлікту. Таким дітям рекомендується консультація дитячого психолога.
Це основні маркери, на які дивляться в першу чергу, але все ж за кожним малюнком стоїть індивідуальність дитини і тому ставити якісь діагнози і робити остаточні висновки тільки по одному малюнку буде в корені невірно. Будь-яка дитина глибше і багатогранніше, ніж його малюнок або інша творчість. Дитячі малюнки можуть бути вікном у внутрішній світ дитини, показуючи те, що вона можливо не може висловити словами. Вони можуть розповісти про її емоційний стан, переживання, взаємини з близькими людьми. Проте важливо пам’ятати, що аналіз малюнків слід проводити з урахуванням багатьох факторів і в комплексі з іншими методами дослідження.